Grondwaterproblematiek update September 2024

door | sep 30, 2024

De vernieuwde grondwatercommissie is nu zo’n half jaar actief. Tijdens de buurtbijeenkomst op 27 mei jl. heeft zij haar plannen gepresenteerd en toegelicht. De buurtbewoners hebben deze enthousiast ontvangen en bovendien waardevolle feedback en toevoegingen gedeeld. Aan de hand van de doelstellingen vind je hieronder een overzicht van activiteiten en bereikte resultaten tot nu toe.

Veel buurtbewoners hebben vragen rondom grondwater en aanverwante problemen waarmee zij te maken hebben in en rond het huis. Op de website van Villapark is hiervoor een aparte ruimte ingericht die toespitst op deze problematiek. Buurtbewoners en geïnteresseerden kunnen daar terecht voor allerhande informatie. Ook zijn er relevante bronnen opgenomen zoals een ‘hoogtekaart’ van Villapark waarop teruggevonden kan worden hoe hoog of laag iemands huis ligt ten opzichte van NAP (Normaal Amsterdams Peil). In onze buurt liggen een aantal peilbuizen die ter plekke de actuele grondwaterstand meten. Ook deze meetgegevens zijn toegankelijk via een directe link. Verderop in dit artikel meer over deze peilbuizen en actuele waterstanden.

Naast de website is een e-mailadres aangemaakt; grondwater@villaparkeindhoven.nl, om buurtbewoners de gelegenheid te geven rechtstreeks vragen te stellen of melding te maken van bepaalde zaken. De commissie streeft ernaar alle inzenders persoonlijk te antwoorden. De feedback op de buurtbijeenkomst alsmede het aantal meldingen dat reeds is binnengekomen op dit e-mailadres, bevestigen dat dit alles voorziet in een daadwerkelijke behoefte.

Inmiddels heeft de commissie een aantal inzenders kunnen voorzien van nuttige tips of zelfs het probleem helpen oplossen! Buurtbewoners worden daarom sterk aangemoedigd om melding te blijven maken van overlast in welke vorm dan ook en vooral vragen te blijven stellen. Ook hierover verderop meer.

Het delen van informatie en vooral praktische tips is een belangrijke taak van de grondwatercommissie. De ambitie is om dit nog verder te verbeteren. Op de achtergrond is zij bijvoorbeeld bezig om meldingen en problemen in de wijk te bundelen in een overzichtelijke database op basis van eerder verzamelde gegevens. Deze zijn een kleine 10 jaar geleden verzameld. Destijds heeft ingenieursbedrijf Wareco een enquête uitgevoerd in de wijk in opdracht van de gemeente Eindhoven.

Binnenkomende meldingen, klachten en vragen, rechtstreeks afkomstig van buurtbewoners, blijken een ontzettend waardevolle bron van informatie en aanvulling hierbij om de database actueel en up-to-date te houden.

Momenteel wordt getracht dit alles te vertalen in een handig overzicht dat voor het einde van het jaar op de website terug te vinden zal zijn. In eerste instantie voorziet het overzicht in de behoefte van buurtgenoten om bijvoorbeeld meer duidelijkheid te krijgen wanneer zij kampen met een probleem. Hoe stel je bijvoorbeeld vast wat nu echt de oorzaak is van jouw probleem? Op dit moment komt het regelmatig voor dat bepaalde overlast uiteindelijk niet veroorzaakt wordt door een hoge grondwaterstand, maar terug te voeren is op iets simpels als een verstopte leiding. Zo’n akkefietje kan uiteindelijk vrij snel verholpen worden zonder aanvullend onderzoek of ingrijpende maatregelen.

In de afgelopen maanden is er regelmatig overleg geweest met vertegenwoordigers van de gemeente Eindhoven. In het bijzijn van de grondwatercommissie, zijn eind augustus alle drainageleidingen in de Merellaan, Pauwlaan en Reigerlaan, op werking gecontroleerd, zover dat op basis van een visuele inspectie in een relatief droge periode mogelijk is. Een van de conclusies was dat een van de systemen nader onderzocht en getest gaat worden om zo meer kennis te vergaren over de werking. Het is bekend dat de ingrepen die een zo’n 8 jaar geleden hebben plaatsgevonden weinig effect sorteren voor omliggende huizen maar het is onbekend wat ze wel doen vooralsnog.

De gemeente heeft recentelijk contact gezocht met het Waterschap de Dommel. Dit heeft ertoe geleid dat ook bij het Waterschap het bewustzijn is gekweekt dat er daadwerkelijk sprake is van een probleem in het Villapark. De gemeente is nu ook aangesloten bij een consortium dat zich bezighoudt met droogteproblematiek. Dit overleg waar meerdere partijen bij zijn aangesloten, vindt plaats onder leiding van de Provincie Noord-Brabant. In eerste instantie was de gemeente niet uitgenodigd hiervoor, een situatie die inmiddels veranderd is. De hierboven genoemde droogteproblematiek betreft geen spelfout en klinkt enigszins tegenstrijdig in dit verband. Dat is het ook.

Op landelijk en provinciaal niveau is er met name aandacht voor droogteproblematiek. De nadruk ligt daar vooral op maatregelen zoals het bufferen van water en er wordt al langere tijd actief beleid gevoerd op het kunstmatig hoog houden van het grondwaterpeil. Blijkbaar is er tot op heden beperkt aandacht geweest voor eventuele negatieve effecten en het feit dat er plaatselijk ongewenste effecten optreden als gevolg hiervan. Iets, waar we in het Villapark over mee kunnen praten…

Vandaar dat het van belang is dat onze problematiek in de wijk voortdurend onder de aandacht gebracht wordt en top of mind blijft bij overheden en instanties!

Om deze contacten te blijven voeden is het cruciaal dat buurtbewoners klachten en problemen zoveel mogelijk blijven melden. Dit stelt de commissie in staat om haar standpunten te onderbouwen met actuele data en gegevens. De samenwerking met de gemeente verloopt naar tevredenheid, een mening die ook gedeeld wordt door het grondwatercollectief in een andere Eindhovense wijk; het Vonderkwartier.

De gemeente heeft ons in contact gebracht met de commissie die daar actief is.

Op het gebied van informatievoorziening naar bewoners, inclusief het eerdergenoemde overzicht, werken we nu al samen om maximaal te kunnen profiteren van elkaars ervaringen en om dubbel werk te voorkomen. Het Vonderkwartier ligt relatief laag, net als het Villapark. Wat dat betreft zijn de problemen en ervaringen niet veel anders.

In het verleden maatregelen genomen zoals drainagesystemen. Net als in het Villapark hebben deze in het Vonderkwartier niet tot een daadwerkelijke oplossing geleid en blijven er problemen met ondergelopen kelders en dergelijke.

De uitlezing van de eerdergenoemde watermeetpunten zal binnenkort in beide wijken gedeeltelijk worden geautomatiseerd. Dit heeft twee grote voordelen: Op de eerste plaats is het binnenkort niet meer nodig om het peil handmatig uit te lezen, een tijdrovende klus voor een gemeentemedewerker. Een tweetal meetpunten in onze wijk zal worden uitgerust met speciale apparatuur die peildata via internet verstuurd.

Het grootste voordeel is dat hiermee actuele waterstanden zichtbaar worden.

Richting toekomst wil de commissie buurtbewoners namelijk vooraf kunnen attenderen op een stijgend peil zodat deze eventueel preventieve maatregelen kunnen nemen.

Tot op heden worden meters slechts tweemaal per jaar handmatig uitgelezen en is het vooral achteraf bevestiging krijgen dat problemen met ondergelopen kelders inderdaad veroorzaakt zijn door hoog grondwaterpeil. Mosterd na de maaltijd natuurlijk.

De grondwatercommissie zou een beter overzicht willen verkrijgen over verantwoordelijkheden. Wat mogen we van de gemeente Eindhoven verwachten of eisen? Wat is de rol van de Provincie Noord-Brabant? Wat doet Waterschap de Dommel en hoe werkt dit allemaal samen? Waar ben je zelf als huiseigenaar verantwoordelijk voor? Meer transparantie en concreet inzicht in dit landschap en netwerk is zeer wenselijk voor de commissie om haar rol zo effectief mogelijk te vervullen.

Er is daarom behoefte aan een betrokken buurtgenoot die zich wil vastbijten in deze materie om zo het team te versterken. Bestuursrechtelijke kennis en/of een juridische achtergrond is wenselijk maar met een gezonde portie enthousiasme en nieuwsgierigheid komen we ook een eind.

Laat een reactie achter

3 Reacties

    • Harald Krijger

      De waterstanden worden inderdaad geautomatiseerd geregistreerd, maar slechts enkele malen per jaar (2 a 3?) gepubliceerd.
      De bedoeling is dat er actuele data beschikbaar komen voorspelbaar wordt waneer jij als bewoner wateroverlast kunt gaan verwachten en bijpassende maatregelen kunt nemen. Eigenlijk net zoals de weersverwachting: als er voor morgen regen voorspeld wordt, kun je je erop voorbereiden met regenjas of paraplu.

      Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Contact

Neem contact op met deze buurtgenoot of commissie >